mariette@anansitraining.nl

COMPLETE MINDFULNESS & STRESSREDUCTIE TRAINING

Complete Mindfulness & Stressreductie training

Stress

Heb jij ook zo’n last van stress? Je bent niet de enige!
Meer dan een miljoen Nederlanders hebben last van stressklachten.
We rennen maar door en hebben altijd het gevoel dat er nog iets gedaan moet worden. We zijn met onze gedachten vooral in het verleden of in de toekomst. Onze hersenen draaien overuren en we zijn bijna de hele dag bezig in ons hoofd.

De vraag is:
Hoe stappen we uit deze automatische piloot en komen we tot stilstand? Hoe komen we weer ons lichaam ontspannen?
En hoe kunnen we beter voor onszelf zorgen?

Maar ook: hoe kunnen we omgaan met pijnklachten of psychische klachten?

Zodat we meer ontspannen en gelukkiger kunnen leven.

Mindfulness

In deze verdiepende mindfulnesstraining leer je jezelf echt kennen. Mindfulness betekent bewust aandacht geven aan wat we van moment tot moment ervaren, zonder oordeel. Met een open aandacht kijken naar gevoelens, gedachten en lichamelijke gewaarwordingen. Het is een milde, niet-oordelende aandacht waarin alles er mag zijn; zowel prettige als onprettige ervaringen. Met diverse oefeningen krijg je meer inzicht in stress, de effecten ervan en leer je tot meer ontspanning te komen. Je krijgt inzicht in automatische patronen en hoe je bewust kunt kiezen het anders te doen en beter voor jezelf te zorgen.

Praktisch

De training is praktisch, toegankelijk en ‘down-to-earth’. Je hoeft geen ervaring te hebben, een open nieuwsgierige houding en inzet is voldoende. Het programma bestaat uit eenvoudige lichaamsoefeningen, mindfulnessmeditatie en praktische oefeningen over omgaan met stress en (negatieve) gedachten en gevoelens. Tussen de lessen door oefen je dagelijks thuis en doe je praktijkopdrachten in je werkboek. Je kunt het direct toepassen in je dagelijkse leven!

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)

De grondlegger van de MBSR-training is Jon Kabat Zinn. Eind jaren ’70 ontwikkelde deze Amerikaanse microbioloog deze op Oosterse en Westerse technieken gebaseerde training. De training heeft een vast 8 weeks programma en is gericht op stressreductie.

Wetenschappelijk onderbouwd

MBSR is een evidence based training, wat betekent dat de effecten zijn aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. De belangrijkste uitkomsten van onderzoek naar de effecten van MBSR zijn:
– een afname van lichamelijke en psychologische klachten
– een positieve verandering in de leefstijl
– beter kunnen ontspannen
– een positiever zelfbeeld en beeld van de omgeving
– een verbetering van de kwaliteit van leven

Lessen

De training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur. Voor de training vind er een telefonisch een persoonlijk voorgesprek plaats. Na dit gesprek beslis je definitief of je deelneemt. De training wordt gegeven aan maximaal 8 personen om voldoende aandacht te garanderen.

Denk je dat de Complete Mindfulness & Stressreductie training net even een stap te ver is voor je? Kijk dan eens bij de Mindfulness Kick off training, een kortere training waarin je kennismaakt met mindfulness op een moderne manier!

Wat leer je:

– inzicht in stress & spanningen en de effecten.
– tot meer ontspanning komen.
– je eigen grenzen kennen en beheren.
– spanning in je lijf verminderen.
– schakelen tussen inspanning en ontspanning.
– balans brengen in negatieve en positieve gedachten.
– je energiebalans managen.
– beter voor jezelf zorgen.
– dichter bij jezelf blijven.
– focus en concentratie vergroten.
– steviger in het leven te staan.
– meer rust & ruimte in je hoofd creëren.

 

Het geeft jou een weg uit de stress:

– Leer hoe jij van inspanning naar ontspanning komt.
– Ontdek waarom jij telkens over je grenzen gaat.
– Herken stresssignalen en wat jij dan kunt doen.
– Leer je eigen grenzen kennen en deze respecteren.
– Ontwikkel veerkracht om uit je dip te komen.
– Leer omgaan met negatieve gevoelens.
– Breng jouw energiebalans op orde.
– Leer jouw lichaam kennen en voel wat het nodig heeft.
– Geef jezelf echt wat je nodig hebt.
– Leer hoe je eigen gedachten managen.
– Leer omgaan met fysieke pijn en beperkingen.

 

Praktische informatie

Deze aandachttraining is voor de moderne mens met wetenschappelijke onderbouwing. Geen zweverig gedoe. Door de kleine groepen is er veel ruimte voor persoonlijke vragen. Zowel in de lessen als daarbuiten heb je altijd persoonlijke begeleiding dichtbij.

Mariëtte is een gecertificeerde trainer met ervaring in bedrijfsleven, professionele opleidingen én uitgebreide meditatie-ervaring en in het bezit van certificering categorie 1 van de beroepsvereniging VMBN*.

 

AGENDA AANMELDEN VOOR DE TRAINING

INVESTERING

€499

(vergoeding door verzekering eventueel mogelijk)

LES DATA

Start februari 2018

Vrijdagochtend 10.00 tot 12.30 uur

2 februari t/m 30 maart (m.u.v. 2 maart ivm Voorjaarsvakantie)

Extra optie: Stiltedag op zondag 11 maart 11.00 tot 16.30 uur

 

Wil je liever zelf jouw data kiezen? Het is ook mogelijk een individueel traject te volgen met privésessies.

LOCATIE

Vereenigingsgebouw, Zandweg 148 in De Meern – Leidsche Rijn – Utrecht

AANTAL DEELNEMERS

Minimaal 4, maximaal 8

INBEGREPEN LESMATERIAAL

Audio met oefeningen

Uitgebreid werkboek

Lekkere kruidenthee

Matten, kussens en dekens aanwezig op locatie